De geboorte van de Galecopperbrug start eigenlijk met de aanleg van het Amsterdam-Rijnkanaal in de jaren ‘30 van de vorige eeuw. Het kanaal zorgde ervoor dat schepen vanuit Amsterdam voortaan een directe verbinding kregen met de rivier de Waal en daarmee het Duitse achterland. Bij Utrecht vormde het nieuwe water juist een barrière voor wie richting het westen wilde of weer terug. En dat terwijl het aantal auto’s in die jaren flink toenam en de eerste plannen voor de A12 al op tafel lagen. Het is al gauw duidelijk: er moet een brug komen.
Zonder middenberm
In 1936 is het dan ook een feit: over een gloednieuwe Galecopperbrug rijden de eerste auto’s het Amsterdam-Rijnkanaal over. De brug bestond uit een stalen boog – gebruikelijk in die tijd – met twee keer twee rijstroken en zonder middenberm. Je kan het je nu nauwelijks meer voorstellen, maar voor die tijd was dat meer dan voldoende! Vanaf de jaren ‘50 nam de welvaart in ons land echter toe en daarmee ook het autobezit. Om het groeiende verkeer aan te kunnen, werden er daarom plannen gemaakt voor een nieuwe Galecopperbrug, de brug zoals we die nu kennen.
Innovatief ontwerp
Tot aan de jaren ’70 waren boogbruggen de standaard. Voor de nieuwe brug kozen de ingenieurs van Rijkswaterstaat voor een innovatief ontwerp met een zogeheten tuiconstructie, waarbij dikke stalen kabels, de tuien, het wegdek met het verkeer erop dragen. Voordeel was dat er met een slankere constructie een grote en hoge overspanning kon worden gemaakt, waardoor ook de scheepvaart meer ruimte kreeg. Tegenwoordig kom je tuibruggen in allerlei opvallende vormen tegen, zoals de Erasmusbrug in Rotterdam. Of wat dacht je van de Prins Clausbrug die, iets noordelijker dan de Galecopperbrug, de wijken Kanaleneiland en Papendorp met elkaar verbindt.
220.000 voertuigen
Een leuk feitje: de Galecopperbrug richting Arnhem (1971) is vijf jaar ouder dan ‘zijn broertje’ richting Den Haag (1976). Door het rap groeiende verkeer werd namelijk nog voor de bouw van de eerste brug besloten om een identiek exemplaar ernaast aan te leggen. En dat is maar goed ook geweest, want inmiddels rijden er dagelijks ruim 220.000 voertuigen over de brug. Daarmee is de Galecopperbrug de op één na drukste brug van Nederland, na de Van Brienenoordbrug in Rotterdam.
De Meernbrug
En die oude, stalen boogbrug, wat is daarmee gebeurd? Nou, die ligt onder de naam De Meernbrug nu twee kilometer noordelijker over het Amsterdam-Rijnkanaal en vormt vanaf de westkant de belangrijkste invalsroute naar het centrum van Utrecht. Bijzonder dus: na bijna 90 jaar is de oude Galecopperbrug nog steeds in gebruik!
Bekijk meer foto's van de oude brug en de bouw van de huidige Galecopperbrug.