Wie kent de gele omleidingsborden langs de snelweg niet? Ze zorgen ervoor dat, zodra de snelweg dicht is, het verkeer via een alternatieve route tóch op bestemming kan komen. Voor een afsluiting van de Galecopperbrug richting Arnhem gaat het alleen al om zo’n 150 kleine en grote borden. ‘Het kost ongeveer een week om ze te plaatsen. Ze staan op de snelwegen aan de westkant van Utrecht, maar ook bijvoorbeeld in de stad zelf. Vooraf is tot op de meter uitgedokterd welk bord waar komt, ook rekening houdend met andere omleidingen.’
Omgekeerde tekstborden
Wie onderweg goed oplet, ziet die gele borden vaak al opduiken voordat een afsluiting begint. ‘De aankondigingsborden met data plaatsen we al weken voor een afsluiting, de omleidingsborden volgen een paar dagen vooraf. Alle routeborden met een grote hoofdletter erop - vaak is dat de eerste letter van de hoofdbestemming - zijn dan al zichtbaar. Alleen de tekstborden met bijvoorbeeld ‘Arnhem volg A’ staan nog omgekeerd. Die draaien we op de dag zelf pas om. Anders zou dat alleen maar verwarring geven. Of iemand kan de borden de volgende keer minder serieus nemen. Dat willen we uiteraard voorkomen.’
Pijlwagens op strategische plekken
Stel de Galecopperbrug gaat op een zaterdagochtend vanaf acht uur dicht, dan start de werkdag voor Dirk-Jan en zijn collega’s al om vijf uur, met een kick-off. ‘Om de laatste aandachtspunten door te nemen.’ Twee uur vóór de afsluiting worden dan de omgekeerde tekstborden omgedraaid. ‘Daarna zetten we pijlwagens en botsabsorbers op verschillende strategische plekken klaar, zoals bij oprit De Meern en Vianen. Dat is nodig omdat bij knooppunt Oudenrijn vanaf meerdere kanten - Amsterdam, Den Bosch en Den Haag - de snelweg richting de A12 Galecopperbrug moet worden afgesloten.’
Geoliede machine
Klokslag acht uur: er volgt een belletje naar de verkeerscentrale om de bekende rode kruizen op de matrixborden één voor één boven de weg aan te zetten, te beginnen met de meest linkerrijstrook. Op de rijstroken die openblijven gaat tegelijk de maximum snelheid naar 70 km/u. Voor Dirk-Jan en zijn collega’s betekent dat groen licht om in actie te komen. Als een geoliede machine plaatsen vier ploegen van ieder twee collega’s in een mum van tijd op iedere af te sluiten rijstrook een pijlwagen neer, met elkaar verbonden door de rood-witte verkeerskegels. Zo wordt vanaf de linker- naar de rechterrijstrook toegewerkt.
Dit is de fase die voor Dirk-Jan en zijn collega’s de meeste oplettendheid vraagt. ‘Automobilisten schrikken vaak van de kruizen en dat ze nu écht een andere route moeten nemen. Sommigen willen er toch nog snel langs. Daarom houden we het verkeer continu nauwlettend in de gaten, zeker bij bijzondere handelingen. Zo is de blik van de collega die de verkeerskegels op het asfalt neerzet, altijd gericht op het verkeer dat eraan komt. Ze zijn eraan gewend, maar het blijft iedere keer opletten wanneer een grote vrachtwagen op enkele meters afstand voorbijrijdt.’
Veiligheid op één
Na een laatste check door Dirk-Jan belt hij de aannemer: alles staat, jullie kunnen aan de slag! ‘Dat is altijd een mooi moment. Bij de april-afsluitingen merkten we dat er iedere keer meer routine en handigheid in kwam. Het liep als een trein en daardoor waren de jongens steeds sneller klaar. Dat geeft een enorme kick: om samen zo goed mogelijk de wegafzetting neer te zetten, zonder uiteraard de veiligheid uit het oog te verliezen. Want veiligheid blijft altijd op nummer één staan. Zo staat er tijdens de opbouw op de rijstrook naast het voorbijrijdende verkeer altijd tijdelijk een botsabsorper. Mocht er iemand tegenaan rijden dan zijn de automobilist en de collega die achter het stuur zit beter beschermt.’
Omgekeerde volgorde
Zit het werk op de brug er aan het einde van de dag op, dan krijgt Dirk-Jan een telefoontje terug van de aannemer. ‘Met de auto rijd ik daarna eerst door het werkvak om te controleren of de weg daadwerkelijk helemaal vrij is. Vervolgens halen de teams alle afzettingen in omgekeerde volgorde van de weg en volgt een laatste check vóór de rode kruizen boven de weg eraf mogen en het verkeer weer over de Galecopperbrug kan. Alsof er niets gebeurd is.’
Enorme voldoening
‘Als het dan allemaal is gelukt – de aannemer heeft veilig zijn werk kunnen doen, ons werk is goed gegaan, de brug is weer open en alle collega’s zijn veilig thuis – geeft dat een enorme voldoening. Je zou het bijna voor niets willen doen. Want iedere keer gaat het weer met het grootste plezier!’