In totaal voeren we deze operatie 24 keer uit, steeds tijdens een nachtafsluiting. Het verkeer wordt lokaal omgeleid, maar ondervindt hier nauwelijks hinder van.
Het vervangen van de kabels van een bestaande brug is in Nederland maar één keer eerder gedaan. Bij de Galecopperbrug in de A12 bij Utrecht gebeurt dit bovendien terwijl de brug grotendeels in gebruik blijft. Dat maakt deze operatie niet alleen uniek, maar ook complex.
Voorbereidingen
De afgelopen maanden heeft Rijkswaterstaat een groot aantal werkzaamheden uitgevoerd, zoals het plaatsen van een nieuwe constructie op de hoge torens en het aanbrengen van buizen waar de nieuwe kabels doorheen lopen. Nu zijn de oude stalen kabels aan de beurt om één voor één doorgezaagd te worden.
Iedere sessie kent een cyclustijd van 8 werkdagen. Daarin trekken we als eerste 22 nieuwe (kleinere) kabels door de buizen en zetten deze vast. Vervolgens brengen we deze nieuwe kabels nauwkeurig op de juiste spanning. De door te zagen oude kabel scheiden we daarna van de bestaande bundel kabels. Hierop plaatsen we klemmen, die nodig zijn om straks de spanning uit het onderste deel van de kabel te halen.
Deze voorbereidende werkzaamheden vinden allemaal overdag en grotendeels uit het zicht plaats. Het verkeer kan dan over de brug blijven rijden.
Vervangen van de kabels
Voor het daadwerkelijk doorzagen trekken we de oude kabel aan de klemmen naar beneden. Hier is een grote kracht voor nodig; aan iedere kabel hangt namelijk maar liefst 150 ton. De zogeheten destressing-frames waarmee we dit aan beide zijden van de toren doen, zijn dan ook speciaal ontworpen voor de Galecopperbrug. Wanneer het onderste deel van de kabel spanningsvrij is, dan kan deze gecontroleerd en veilig worden doorgezaagd. Dat gebeurt met een op afstand bedienbare diamantlintzaag.
Veiligheid voorop
Tijdens iedere nachtelijke sessie wordt de brug nauwkeurig gemonitord op bewegingen. Ook meten we continu de krachten op de kabels, de bewegingen in de hoge torens, de klemmen en andere belangrijke onderdelen. Grietske van Bodegom, projectmanager van Rijkswaterstaat: ‘Alleen als alle seinen op groen staan, kunnen we door. Ook geven we de brug pas weer vrij voor het verkeer als deze, na het doorzagen, weer volledig stabiel is. Mede door de zorgvuldige voorbereiding verliep het doorzagen de eerste 5 keer voorspoedig.’
Planning
Voor het doorzagen van de resterende kabels zijn nog minimaal 19 nachtafsluitingen nodig. Door (onvoorziene) omstandigheden kan een geplande sessie worden uitgesteld of tijdens de nacht zelf worden afgebroken. Kijk hier voor de meest actuele planning. Naar verwachting is het vervangen van de stalen kabels medio 2025 afgerond.
Lees ook: In beeld: zó zagen we een kabel van de Galecopperbrug door