‘Het leggen van de puzzel begon een half jaar geleden’, vertelt Frank. ‘Toen maakte de aannemer de planning bekend: dit voorjaar zou het nieuwe zadel klaar zijn. Dat is de stalen constructie die op de westelijke toren wordt geplaatst. Om dat hijsen veilig te kunnen doen is daglicht nodig én moet de brug vrij zijn van verkeer. Daarom sluiten we de brug overdag af.’
Daarna worden ook de buizen ingehesen waar straks de nieuwe kabels doorheen lopen. Niels: ‘In totaal moeten we de brug drie dagen afsluiten. Dat doen we wel in het weekend, want dan rijdt er minder verkeer over de brug.’
Rekening houden met de regio
Met die gegevens start de zoektocht naar twee weekenden voor een wegafsluiting. ‘Maar dat is pas het begin. Er is nog veel meer om rekening mee te houden’, legt Frank uit. ‘Rijkswaterstaat werkt in de regio Utrecht niet alleen aan de Galecopperbrug. Ook de Leidsche Rijntunnel, de A12 en de A2 worden opgeknapt. En ook daarvoor moet de snelweg soms dicht.’ De planners van het verkeersloket Midden-Nederland houden de planning van alle afsluitingen in de gaten, zodat ze niet overlappen. Want als de ene snelweg dicht is, geldt de andere vaak als omleidingsroute.
Urgentie
Het kan ook zomaar gebeuren dat twee projecten op dezelfde dag een weg willen afsluiten. Frank: ‘In principe geldt: wie het eerst komt, wie het eerst maalt. Maar zelfs als je er vroeg bij bent – soms wel een half jaar van tevoren – kan de agenda al flink vol zitten.’ Niels: ‘Dat klopt inderdaad. Als een bepaalde datum al bezet is door een ander project, maar wel erg gewenst is in de planning, dan gaan we in gesprek met het andere project. Hoe urgent zijn die werkzaamheden? Lopen ze nog op schema? Wie kan het makkelijkst schuiven in de planning? Het komt dan aan op slim plannen. Soms kan de oplossing simpel zijn. Bijvoorbeeld door werkzaamheden in de planning om te draaien, zodat eerst de ándere rijrichting dicht is en de open rijrichting beschikbaar blijft als omleidingsroute voor gelijktijdige werkzaamheden even verderop.’
Uitverkoop
Frank: ‘We plannen een afsluiting met landelijke impact in overleg met heel veel partijen, zoals de gemeenten Utrecht en Nieuwegein en de provincie Utrecht en de regio’s om ons heen. Zij hebben natuurlijk hun eigen werkzaamheden op de agenda staan of evenementen die veel verkeer aantrekken. Door een goede afstemming voorkomen we onnodige drukte op het onderliggende wegennet. Maar er is ook contact met ProRail: als de Galecopperbrug is afgesloten, wil je het liefst niet dat er die dag ook aan het spoor wordt gewerkt. Verder spreken we andere ov-aanbieders. We zorgen dat er extra bergers standby staan op de omleidingsroutes. We overleggen met nood- en hulpdiensten, zodat zij er op tijd op kunnen inspelen en weten welke routes ze kunnen hanteren. En met Rijkswaterstaat: zijn er tijdens de afsluiting extra collega’s nodig in de verkeerscentrale, of op de weg?’ Nog een belangrijke doelgroep zijn de ondernemers rondom de A12-zone bij de brug. ‘Met hen wordt overleg gevoerd om afsluitingen bij voorkeur niet te plannen als bijvoorbeeld de uitverkoop begint.’
Definitief plan
In dit geval duurde het afstemmingsproces zo’n vier maanden. Niels: ‘De aannemer maakt een plan met verkeersmaatregelen. Daarin staan bijvoorbeeld de omleidingsroutes, en met welke borden boven en langs de weg we die aangeven. Alle partijen denken daarover mee en beoordelen het plan. Waar nodig passen we dingen aan en volgt een nieuwe beoordelingsronde. Best wat stappen, ja! Acht weken voor de afsluiting is het definitieve plan klaar.’
Meekijken in de verkeerscentrale
Een verkeersmanager moet dus een lange adem hebben. ‘De uitdaging zit ‘m in afstemmen en samenwerken’, zegt Niels. ‘Ook creëren we ruimte voor tegenvallers. Want wat doe je als het heel hard waait op de dag van de hijswerkzaamheden? Dan moeten we de klus uitstellen en schuiven we ‘m door naar een reservedag – ook daar hebben we rekening mee gehouden.’
Frank: ‘Op 6 april gaat de Galecopperbrug richting Arnhem om 8 uur ‘s ochtends dicht. Die zaterdagochtend kijk ik in de verkeerscentrale op de Papendorpseweg in Utrecht mee of alles goed loopt. Kloppen de omleidingsroutes? Loopt het verkeer nergens vast? Als er file ontstaat informeren we weggebruikers daarover via de digitale routeborden boven en langs de weg. Ook heb ik contact met de gemeente Utrecht. Zodat we, als dat nodig is, de verkeerslichten op de omleidingsroute anders af kunnen stellen of een verkeersregelaar in kunnen zetten. Want in de praktijk kunnen dingen soms net even anders lopen dan gepland. Wat dat betreft is de eerste dagafsluiting voor ons waardevol om te kijken hoe het gaat en we de doorstroom op de andere dagen kunnen verbeteren.’