Het stapsgewijs vervangen van de stalen kabels waar de brug aan hangt, gebeurt voor het eerst op deze manier in Nederland waarbij het verkeer zoveel mogelijk kan doorrijden. Tijdens de werkzaamheden op 13 en 14 april werden de eerste sets holle buizen geplaatst waar de stalen kabels doorheen gaan lopen.
Dit precisiewerk op grote hoogte blijkt in de praktijk complexer dan gedacht en kostte daarom meer tijd. De werkzaamheden moeten overdag plaatsvinden omdat het daglicht nodig is om ze nauwkeurig en veilig uit te voeren.
Houd rekening met 60 minuten extra reistijd. Het verkeer richting Den Haag heeft geen last van de werkzaamheden
Precisiewerk op grote hoogte
Om de nieuwe kabels aan de toren te kunnen bevestigen is er zaterdag 6 april 2024 eerst een nieuwe draagconstructie op de hoge toren geplaatst. Dat gebeurde in 2 delen met een grote kraan die naast de brug stond. Deze draagconstructie noemen we een zadel.
Door de halfronde delen van het zadel lopen straks de nieuwe kabels. In het weekend van 13 en 14 april 2024 gingen de eerste sets holle buizen omhoog waardoor de nieuwe kabels gaan lopen.
Die holle buizen heten ‘ducts’. De ducts moeten per tweetal worden geplaatst. De eerste kabels zijn inmiddels door de ducts en over het zadel gehaald en aan de nieuwe bevestigingspunten in het wegdek bevestigd.
In totaal trekken we circa 65 kabels door een duct. De nieuwe kabels zijn bij elkaar 76 km lang.
Omleidingen werkzaamheden Galecopperbrug
- Verkeer vanuit Amsterdam richting Arnhem leiden we om via de A1 en A27/A30 en vanuit Rotterdam richting Arnhem via de A15.
- Bij Utrecht rijdt het verkeer om via de N230 (Noordelijke Randweg Utrecht) en de A27 óf de A2 en A27 (zie ook de omleidingskaart).
- Bestemmingsverkeer wordt lokaal omgeleid. Fietsers rijden om via de Galecopperdijk.
Informatiepanelen en gele borden geven de omleidingsroutes aan. Door weersomstandigheden kunnen de werkzaamheden worden uitgesteld.