Wilt u altijd op de hoogte zijn van het laatste nieuws? Abonneer u dan op onze nieuwsbrief.
Aanmelden
De Galecopperbrug over het Amsterdam-Rijnkanaal op de snelweg A12 bij Utrecht is de op één na drukste brug van Nederland. Dagelijks passeren hier 220.000 voertuigen. Om de brug ook in de toekomst veilig te houden, voeren we tot medio 2025 onderhoud uit in de richting Arnhem. De brug blijft grotendeels in gebruik, maar we verwachten wel verkeershinder. Verkeer richting Den Haag heeft geen last van de werkzaamheden.
Door groei van het steeds zwaardere vracht- en autoverkeer is de belasting van de brug de afgelopen decennia flink toegenomen. Daarnaast vertonen de stalen kabels die het brugdek dragen – tuien genaamd – roestvorming op de Galecopperbrug richting Arnhem. De tuien naderen het einde van hun levensduur. Om de brug ook in de toekomst veilig te kunnen gebruiken worden deze tuien vervangen.
We zijn het werk gestart bij de pylonen: de hoge stalen torens waar de tuien overheen liggen. We hebben eerst de pyloonopleggingen vervangen. Dit zijn steunpunten die beweging van de pylonen opvangen, bijvoorbeeld als het hard waait. Vervolgens zijn de pylonen verstevigd en de oude pyloonkoppen verwijderd. Daarna is de bovenkant van de pyloon (het zadel) vervangen en hebben we buizen aan beide torens bevestigd. In deze buizen brengen we de nieuwe tuien aan. Met dit nieuwe bevestigingssysteem voor de tuien kan Rijkswaterstaat in de toekomst, makkelijker en met minder hinder, tuien vervangen en versterken. Stuk voor stuk brengen we de nieuwe tuien aan en verwijderen we de oude. Dit proces van aanbrengen en weghalen, herhalen we tot alle tuien zijn vervangen.
In deze animatie laten we zien hoe we het werk uitvoeren én wat dit betekent voor het verkeer. Meer over de hinder voor u als weggebruiker leest u op de pagina Planning en hinder.
We vervangen de tuien van de Galecopperbrug richting Arnhem. De pylonen hebben elk 2 tuien, die vervolgens uit 6 stalen strengen bestaan. Omdat we de oude tuien pas kunnen verwijderen als de nieuwe op hun plek zitten, plaatsen we boven en onder elke bestaande tui een nieuwe tui. Bij beide pylonen vervangen we de 2 bestaande tuien dus door 4 nieuwe tuien.
Lees meer over de techniek achter de tuivervanging.
Aan de tuien van de Galecopperbrug richting Den Haag is pas over enkele jaren onderhoud nodig. We behandelen dan de bestaande tuien en pylonen met beschermend en versterkend materiaal. Dit is regulier onderhoud. Het vervangen van de tuien is daar nu dus nog niet nodig. Dat komt doordat deze tuien bij de bouw in de jaren 70 anders zijn verankerd dan die van de Galecopperbrug richting Arnhem. Daarnaast vervangen we op termijn de voegovergangen van de Galecopperbrug richting Den Haag. Een voegovergang is een flexibel deel in het wegdek dat ervoor zorgt dat de brug kan uitzetten (in de zomer) en krimpen (in de winter). De voegovergangen van de Galecopperbrug richting Arnhem zijn al in 2019 vervangen.
Dit is een project van Rijkswaterstaat.
Nieuws Over het project Planning en hinder Slimmer reizen
Heeft u (pers)vragen? Stel ze gerust via contact.
Deze website maakt gebruik van cookies. Lees meer over cookies in onze cookieverklaring.
Deze cookies verzamelen nooit persoonsgegevens en zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website.
Deze cookies verzamelen gegevens zodat we inzicht krijgen in het gebruik en deze website verder kunnen verbeteren.
Deze cookies zijn van aanbieders van externe content op deze website. Denk aan film, marketing- en/of tracking cookies.